priredila: Isidora Đolović Na filmski studio reditelja Alekseja Učitelja u Sankt Peterburgu krajem avgusta 2017. bačeni su Molotovljevi kokteli. Nekoliko ekstremnih nacionalističko-monarhističkih organizacija bilo je uvređeno samim trejlerom (najavnim spotom) njegovog predstojećeg  filma „Matilda“, pa su pretili kako će, ne bude li ostvarenje zabranjeno, „podmetati požare u svim bioskopima koji se usude da ga stave na repertoar“. Pogodilo ih je najavljeno tematizovanje mladalačke veze budućeg cara Nikolaja II Romanova sa balerinom. O problematičnom filmu više reči biće u nedelju. Junakinja današnje priče je žena koju Majakovski naziva „pozlaćenom trgonožicom“, a Milan Milošević (u sjajnom članku koji ću navesti na kraju teksta) „vamp simbolom režima Romanovih”, prvakinja Marijinskog teatra, ljubavnica trojice pripadnika vladajuće dinastije, strastveni zaljubljenik u luksuz, ali i neumorni borac čija je volja za opstankom učinila da joj život bude spektakularniji od bilo kog domaštanog scenarija. Glamurozna oportunistkinja ili talenat koji se zadesio na pravom mestu u pravo vreme? Mnogo misterija do danas nije odgonetnuto, ali sve više podataka polako izlazi na videlo nakon gotovo čitavog veka u kome je Matilda Feliksovna Kšesinska, usled povezanosti sa carem i uticaja koji je time zadobila, predstavljala tabu-temu. Poreklom iz Poljske, porodica Kšesinski bi se s pravom mogla nazvati umetničkom dinastijom. Rodonačelnik Jan bio je violinista, glumac i tenor u varšavskoj Operi, čijim će stopama krenuti sin Feliks. Prešavši u Sankt Peterburg, potonji postaje prvak tamošnjeg Carskog baleta, naročito zapažen zbog popularisanja nacionalnog plesa poznatog kao mazurka, ali i privatni instruktor članova carske porodice. Već u zrelim godinama, oženio se sunarodnicom Julijom Dominskom, u tom periodu već udovicom poznatog plesača Ledea i majkom petorice (preživelih) sinova. Julija se pre udaje i sama bavila baletom, tako da će, očekivano, troje njihove zajedničke dece veoma rano stupiti na scenu. Nakon Josifa (stariji sin Stanislas je umro u detinjstvu) i Julije, Matilda-Mari je rođena 31. avgusta 1872. kao najmlađe, trinaesto dete svoje majke. Budući sujeverna tokom čitavog kasnijeg života, ovu činjenicu je smatrala veoma važnim signalom, a 13 svojim srećnim brojem. Malječkaili Malja, kako su je najbliži zvali, došla je na svet u Ligovu, gde su njeni kupili daču (naziv za rusku seosku vikendicu) nedaleko od Peterhofa, elitnog odmarališta za plemstvo u sklopu carske rezidencije. Mada su kasnije tvrdnje kako joj porodica vodi poreklo od Krasinskih, poljskih aristokrata (kojima je, usled prevare od strane podlog rođaka, oduzeta imovina), tek jedan u nizu Matildinih pokušaja da unese dodatnu dozu spektakla u svoju biografiju, činjenica je da se fasciniranost Romanovima, praćena željom da im se što više približi, razvijala od njenih najranijih dana. Matilda kao učenica; izvor: imperial-russia.tumblr.com Kako su joj brat i sestra uveliko pohađali Carsku baletsku školu, Matilda će sa osam godina biti izabrana za jednog od deset, od ukupno stotinu prijavljenih, polaznika nove generacije ove dugovečne institucije. Zbog ugleda svoje porodice u umetničkim krugovima, nije stanovala u internatu kao većina učenika, dobivši privilegiju da nastavu pohađa dolazeći svakodnevno od svoje kuće. Iz perioda odrastanja ponela je divne uspomene na porodični dom, a neke od omiljenih aktivnosti, poput branja pečuraka u velikom gazdinstvu oko kuće, nastavila je da upražnjava tokom većeg dela kasnijeg života. Disciplina u školi bila je jasna i stroga, usled čega nije dolazilo do bliskog kontakta između mladih balerina i njihovih drugova izvan neophodnih proba. Kšesinska II, kako su je zvali radi lakšeg razlikovanja od sestre, brzo postaje poznata po strastvenoj posvećenosti vežbanju, ali i svom živahnom duhu. Od trinaeste godine je pod mentorstvo uzima Virdžinija Cuki, tako da će njen plesni stil predstavljati mešavinu italijanske i ruske škole, uz veliki dar za dramatizaciju i pantomimu, nasleđen od oca. Bila je fizički sitna, niska i kratkih (možda previše mišićavih) nogu, naglašeno atletske građe, (do duboko u starost) crne kose i naročito iskričavih crnih očiju. Iako, po sopstvenom priznanju, nikada nije bila lepotica koja oduzima dah, u njenom temperamentu i držanju postojalo je nešto što je neodoljivo privlačilo okolinu. Balet u Rusiji tih godina imao je naročito veliki značaj s obzirom na činjenicu da predstave nsu bile (kao na ostalim velikim evropskim scenama) tek deo operskih izvođenja, već samostalna, ravnopravno vrednovana ostvarenja. Zahvaljujući Francuzu Marijusu Petipi, od 1869. glavnom koreografu, na pozornicu Marijinskog teatra godišnje su postavljane po dve potpuno nove izvedbe, održavane sredom i nedeljom. Na dan maturske predstave svake nove generacije baletske škole, tradicionalno su bili prisutni članovi carske porodice. Već je poznata priča kako je Matilda prestolonaslednika upoznala nakon svog debija „Uzaludna predostrožnost“ (La Fille mal gardée), odigranog 23. marta 1890. godine. Nakon navodne (nigde sem u balerininim memoarima prisutne, samim tim krajnje nepouzdane) čestitke rečima: „Budi slava i ukras našeg baleta!“, imperator Aleksandar III odredio je da na svečanom prijemu Kšesinska sedne pored njegovog dvadesetdvogodišnjeg sina Nikolaja (rođen 18. maja 1868), uz šaljivo upozorenje da „ne koketiraju previše“. Istoričar Vladislav Aksenov ističe kako je bilo uobičajeno da se neoženjeni prestolonaslednik i njegova braća, u sklopu seksualnog sazrevanja, podstiču na zabavljanje sa balerinama ili glumicama. Društveni život onovremenih visokih krugova, uostalom, neizostavno je obuhvatao pozorište, ljubavnica sa scene smatrana je znakom prestiža, a vanbračna deca rođena u takvim vezama dobijala su i titule. Postojao je nepisani dogovor da se i aktuelnom careviću obezbedi partnerka za predbračnu inicijaciju, probrana upravo iz redova baletskog ansambla. Njegove uveliko žive simpatije prema rođaci, princezi Aliks od Hesena i Darmštata, nisu odobravane, niti je ona uopšte razmatrana kao dobra prilika za brak. Bilo kako bilo, nakon ovog susreta oboje aktera su u svojim dnevnicima zabeležili utiske prepune oduševljenja, prilično jasan znak početka ljubavi koja će potrajati četiri godine. Matilda je već u tome što su oboje, na različit način, „numerisani“ kao II, videla umešanost sudbine.
Pročitajte celu vest