Elmore James (1918.-1963.)      Elmore James rođen je 27. januara 1918. u Elmore Brooksu u Richlandu, okrugu Holmes, Mississippi, kao vanbračni sin 15-godišnje Leole Brooks. Njegov otac bio je Joe Willie ’’Frost“ James, koji se preselio k majci i bio razlog zbog kojeg je Elmore uzeo njegovo prezime. U dobi od 12 godina počeo je stvarati muziku koristeći jednožičane instrumente. Vremenom je Elmore do svoje 18. godine postao solidan muzičar. U tom je razdoblju upoznao izvesnog muzičara, bluzera, trubadura, lutalicu koji je postao jedan od njegovih najjačih uticaja. Ovo nije bio niko drugi nego legendarni Robert Johnson... Ovaj se sudbinski susret desio u Belzoniju u Mississippiju, gde je upoznao jednog od svojih dobrih prijatelja Alecka Millera koji je ubrzo postao poznat pod imenom Sonny Boy Williamson II. Pre ovog sastanka Elmoreov stil sviranja gitare bio je manje slajd... Međutim, Robert Johnson pokazao mu je kako svirati gitaru koristeći metalni naprstak (nešto što omogućuje vibrirajući zvuk gitare) na prstu koji je ubrzo postao klizač (slider). Takođe je počeo obrađivati ​​pesme muzičara Chicago Bluesa Tampe Reda, koji je imao još jedan uticaj na Elmorea u razvoju njegovog prepoznatljivog zvuka slide gitare (slide gitara tehnika je sviranja gitare koja se često koristi u blues muzici. Uključuje sviranje gitare držeći klizač uz žice koji proizvodi duboki vibrato i glissando efekte... U suštini, klizač može da bude mnogo šta – od grlića flaše do ... nečega gde vas mašta odvede). Iz svog je benda nasledio i dva muzičara koji će preći u njegov prateći bend, ’’The Broom Dusters“,koji su činili Little Johnny Jones na klaviru i Odie Payne na bubnjevima... I'm gon' get up in the mornin', I believe I'll dust my broomI'm gon' get up in the mornin', I believe I'll dust my broomGirlfriend, the black man you been lovin', girlfriend, can't get my roomI'm gon' write a letter, telephone every town I knowI'm gon' write a letter, telephone every town I knowIf I can't find her in West Helena, she must be in East Monroe I knowI don't want no woman, wants every downtown man she meetI don't want no woman, wants every downtown man she meetShe's a no good doney, they shouldn't 'low her on the streetI believe, I believe I'll go back homeI believe, I believe I'll go back homeYou can mistreat me here, babe, but you can't when I go homeAnd I'm gettin' up in the mornin', I believe I'll dust my broomI'm gettin' up in the mornin', I believe I'll dust my broomGirlfriend, the black man you been lovin', girlfriend, can't get my roomI'm 'on' call up Chiney, see is my good gal over thereI'm 'on' call up Chiney, see is my good gal over thereIf I can't find her on Philippine's Island, she must be in Ethiopia somewhere ... Godine 1943. godine Elmore James pozvan je u američku mornaricu tokom Drugog svetskog rata i sudelovao je kao kormilar tokom invazije na Guam. Na kraju se vratio u Mississippi na Božić 1945. godine, gde se na kraju naselio sa svojim usvojenim bratom Robertom Holstonom, koji je posedovao električnu radnju. James je kreirao svoj originalni potpis na zvuku električne gitare, koji je osmišljen pomoću delova iz trgovine i neobičnog postavljanja dva DeArmond pikapa. Takođe je primenio svoje novostečene elektrotehničke veštine na pojačalo kako bi mu dao više snage i izobličenja, pa bi za razliku od većine gitarista tog doba doista mogao moćno pojačati svoj zvuk gitare... To je njegovoj slide gitari dalo jedinstveni zvuk, koji je bio uparen s njegovim melodramatičnim, gotovo mahnitim glasom koji ga je obeležio kao retkog talenta. Zvuči pomalo neverovatno, ali mnogi smatraju da bi Elmorovi eksperimenti i tadašnji zvuk mogli predstavljati rođenje ili prethodnicu garažnog rokenrola kakvog mi danas poznajemo... Po povratku u Mississippi, još je jednom sarađivao sa  Sonny Boy Williamson II, gde su svirali po Delti i Memphisu. Međutim, uprkos rastućim priznanjima, Elmore nije baš imao imidž kakav ima bluesman, klasični, raskalašni boem, lutalica... Umesto toga, patio je od srčanih tegoba i više je izgledao poput učitelja s velikim teškim naočarima i konzervativnim odelima...   ... The sky is crying look at the tears roll down the streets i’m looking for my baby and i wonder where can she be. I saw me baby one morning and she was walking on down the street made me feel so good until my poor heart would skip a beat. I got a bad feeling my baby, my baby don’t love me no more now, the sky is been crying the tears rooling ...       Iako je Muddy Waters bio taj koji je Delta-slide gitari dao autentičan zvuk, Elmore James je sviranje slide gitare uzdigao do nivoa umetničke forme (jedan od mnogih njegovih vatrenih sledbenika, pokojni gitarista originalnih Stonesa - Brian Jones, najbolje je prikazao sav sjaj Jamesove tehnike sviranja gitare u čuvenom blues standardu ’’Little red rooster“). Pored Briana Jonesa, svirali su njegove pesme i poštovali ga kao umetnika mnogi cenjeni rock gitaristi kao Jeremy Spencer(Fleetwood Mac), Duanne Allman (Allman brothers band) ili Mick Taylor (ex Bluesbreakers by Mayall, ex the Rolling Stones). Njegova jedinstvena sposobnost kao pevača, tekstopisca, instrumentaliste i gitariste donela mu je prestižnu titulu – King of the slide guitar. Treperavi, klizeći zvuk gitare, koji prodornom snagom karakterističnog, ponavljajućeg riffa klizi poput grlića flaše preko zategnutih žica odzvanja već decenijama u Elmore Jamesovim blues standardima: ’’Comming home“, ’’Dust my broom“, ’’The sky is crying“, ’’One way out“, ’’Fine little mama“ ili ’’Something inside of me“...   ... Something inside of me that just won’t let me be my baby is gone and left me and my heart’s in misery i wake up in the morning in my bedroom all alone i don’t find my baby and i wonder, i wonder, where she gone, yeah. My baby’s gone, and i’m so tired, it’s a cryin’ shame ever since she been gone, you know my life don’t feel the some ...         Godine 1952. uz pomoć Sonny Boy Williamsona sklapa ugovor sa ’’Trumpet records“ i snima antologijsku ’’Dust my broom“, trag u večnosti budućeg kralja botlleneck ili slide gitare, stila koji ća ga proslaviti širom sveta. Sledile su potom: ’’I believe“,’’The sky is crying“,’’Shake your moneymaker“,’’Done somebody wrong“,’’Can’t stop loving my baby“,’’Anna Lee“,’’Help me baby last night“, ’’My bleeding heart“, ,,Stranger blues“... Moćni R & B standardi prštali su uz slajd majstorije i ubedljiv, sugestivan vokal sve do 24. maja 1963. godine – srčani udar je bio fatalan, ugasivši po ko zna koji put pre vremena još jedno veliko srce. Iako je otišao mlad, sa svega 45 godina, njegov uticaj na svet bluza i rokenrola bio je ogroman...   “Elmore James će zauvek ostati najuzbudljiviji, najdramatični blues pevač i gitarista kojeg sam ikad imao priliku videti kako nastupa, prisećao se njihovog susreta legendarni blues man Muddy Waters, pričajući nadahnuto o Elmore Jamesu... Na putu smo ga slušali na radiju dok je Big Bill Hill ... emitovao svirku direktno s tog mesta. Gorio sam od želje da vidim Elmorea Jamesa i pre nego što smo uopšte otvorili vrata kluba, mogli smo čuti Elmoreov silovit zvuk gitare. Iako je mesto bilo pretrpano, uspeli smo pronaći prostor blizu bine i blues se obrušio na mene kao nikada pre. Gledajući Elmorea kako peva i svira, iza kojeg je stajao solidan blues bend (Homesick James, JT Brown, Boyd Atkins i Sam Cassell), osećao sam se stvarno dobro. Noseći debele naočare, Elmoreovo je lice uvek imalo izražajan i dramatičan izgled, pogotovo kad je stvarno nestao u sporom bluesu. Pevajući snažnim i grubim glasom, doista mu nije trebao mikrofon. Na tako sporim bluesovima kao što su ’’I’m worried“,  - ’’Make my dreams come true“ – ​​’’It hurts me“, njegov je glas dosegao vrhunac i stvorio napetost koji je  bio tako moćan blues. Bez obzira na taj sirovi glas, Elmore je svoj blues otpevao s određenim osećajem, osećajem i dubinom koja je pokazala njegov blues background. Njegovo je pevanje bilo ... pojačano vlastitom pratnjom gitare koja je bila jednako gruba, nasilna i izražajna kao i njegov glas. Koristeći tehniku ​​bottleneck, Elmore je zaista pustio da njegova gitara zvuči moćno jer nikada pre nisam čuo takav zvuk gitare. Jednostavno niste mogli mirno sediti! Morao si se pokrenuti“ ... “Uvek je svirao za plesnu publiku i terao je ljude da skaču. ’’Bobby's Rock“ je u to vreme bila jedna od omiljenih pesama publike, a Elmore je svirao petnaest minuta i više. Jednostavno niste mogli podneti taj histerični zvuk koji se spušta na vas. Mesto se ljuljalo, ljuljalo se! ”, prisećao se jedan od Jamesovih bliskih prijatelja... ... Nakon pročitane gornje rečenice može se shvatiti da Elmore James nije bio samo bluesman, već i pionir i inovator. Bez njega ni Rock ’n’ Rolla ne bi bilo... Njegov se uticaj čuje u radu gotovo svakog posleratnog muzičara, a njegov se izvor nadahnuća može smatrati klasičnim primerom umetničkog prenosa, inspirativnosti, nadahnuća... Mnogi blues gitaristi poput Homesicka Jamesa, Johna Littlejohna, Hounda Dog Taylora, JB Hutta i mnogih drugih navodili su ga kao izvor inspiracije... Because you're sweet and lovely girl I love youBecause you're sweet and lovely girl it's trueI love you more than ever girl I doI want you in the morning girl I love youI want you at the moment I feel blueI'm living every moment girl for you(Walk, walk cat walk.Go, Johnny, go.Same old the twelve bar blues.Elmore James got nothing on this baby.)I've loved you from the moment I saw youYou looked at me that's all you had to doI feel it now I hope you feel it tooBecause you're sweet and lovely girl I love youBecause you're sweet and lovely girl it's trueI love you more than ever girl I doRhythm and blues ... John Mayall mu je odao počast pesmom ’’Mr. James“ na albumu iz 1969. Looking back. Mnoge Elmoreove pesme poput ’’Dust My Broom“, ’’Done Somebody Wrong“, ’’ One Way Out“ obrađivali su popularni bendovi poput benda Allman Brothers, Fleetwood Mac, Stevie Ray Vaughan & Double Trouble. Najuočljivija obrada bila je ’’The Sky Is Crying“, koju je obradio bluesman Albert King, a koja je nastala kao inspiracija za obrade pesme Stevieja Raya Vaughana i Erica Claptona. Prema njegovom bivšem partneru za snimanje i kolegi iz benda Lonnie Youngbloodu, Jimi Hendrix se u ranoj karijeri nazivao ’’Maurice James“, a kasnije i ’’Jimmy James“, u znak priznanja Elmore Jamesu. Fotografija postavljena na omot Hendrixovog albuma ’’Blues“ prikazuje Hendrixa u Londonu u kojem se nalazi Jamesov UK LP Najbolje od Elmore Jamesa. Čak je obrađivao Bleeding heart na koncertu Experienceovog Royal Albert Halla 1969. godine, a takođe i s bendom Gypsys na njihovim novogodišnjim koncertima u Fillmore East 1969.-1970. Postoje čak i studijske snimke te pesme... Treba li na kraju posebno naglasiti da ga i čuveni George Harrison i The Beatles spominju u pesmi sa albuma ’’Let it be“ – ’’For you blue“ ... ’’Elmore James got nothin’ on this, baby“, dok John Lennon nadahnuto praši slajd na havajskoj Steel gitari...   by Dragan ’’bottleneck“ Uzelac, april 2021.
Pročitajte celu vest